søndag 28. august 2022

 Tomatsaus når ein har mykje tomater!!

 

 Andrea Sundstrand, tredgårdsvenner på FB


Så kul med gensvar! Man går ju och påtar hemma och tror att ingen är intresserad! Jag svarar på alla frågor samtidigt:
1. Jag har odlat tomater mot min södervägg så här i 21 år och det har inte påverkat hängrännan. Jag knyter ett snöre runt roten på tomaten, över rännan och knyter fast runt roten igen. Varefter tomaten växer snurra jag den runt snöret medsols till i slutet av juli när jag toppar den. Alla blad upp till första tomaterna plockas bort, sedan successivt efter att de mognar uppåt, för att solen ska komma åt. Jag toppar den för efter juli hinner nya tomater inte mogna i alla fall. Hinkarna är speciella tomathinkar, nya för i år, med plast som funkar för matodling.
2. Jag har 13 olika sorter, men gillar mest pienollo-tomater, sådant de torkar i Italien, de får lite tjockare skinn och är sötare, dvs. Principe borghese, Pendolino, San Marzan stor och liten, Ponderosa, Pompdorino, Dentalo. Jag har även Garderners Delight, Black Cherry, Costoluci du Parma och de små delikatesstomaterna de säljer på ICA typ som jag tar frön ifrån.
3. Jag gör tomatsås och sparar till vintern på det här receptet https://matgeek.se/2011/07/06/
varldens-godaste-tomatsas/
Sedan äter vi löjliga mängder tomat- och löksallad i augusti…
4. I hinkarna framför är det chilipeppar, Long slim.

Världens godaste tomatsås (matgeek.se)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar